2019.10.25 Chapeau

Det började lite tveksamt men snart nog blev det full fart både på bandet och dansgolvet. En något annorlunda Hot House-kväll med Chapeau som handlade både om Django Reinhardt-stuk och The American Songbook.

Django Reinhardt var en av de stora gitarristerna i Frankrike med bl a violinisten Stephane Grappelli i Franska Hotkvintetten, och i utlandet talar man om Gypsy Jazz, men det är väl inte politiskt korrekt i Sverige? Det kallas även Jazz Manouche efter den klan som Django Reinhardt kom från och i Chapeau spelar Nick Christie och Erkand Morina på speciella manouche-gitarrer. Med en större kropp som ger en fylligare resonans och där man inte behöver använda förstärkare.
Christie har rötterna i jazzklubbar i San Francisco och anammade manouche-jazzen när han flyttade till Paris. Morina kommer ursprungligen från Kosovo och rockscenerna där men spelar sedan några år i södra Sverige (främst) med den här typen av musik.
Det är Håkan Ekvall, välkänd rörblåsare i många olika band här nere som managerar Chapeau (betyd hatt eller keps) och bandet fullständigas av basisten Jens Lindström och sångerskan LinaMaria Bengtsson känd även från Roger’s Sisters i Roger Berg Big Band.
Kvällens tre set var uppdelade i dels en avdelning Django Reinhard-låtar och dels låtar från den amerikanska sångboken. Helt klart var det lite tveksamhet hos den dansanta publiken inledningsvis när man drog igång med Djangomusik som Lulu Swing, Bossa Dorado och Blue Drag. Skickligt och även dansant, absolut. Men lite annorlunda för den trogna Hot House-publiken.
Men sedan yrvädret LinaMarie Bengtsson intagit scenen med bl a Bei Mir Bist Du Schoen, I Wanna Be Loved By You och Straighten Up And Fly Right blev det fart på dansgolvet och man upptäckte att det gick utmärkt att dansa även till Django Reinhardt-klassiker som Anniversary Song, Nuages, J’attendrai (kom omedelbart efter ett av mina favoritnummer Just A Closer Walk With Thee) och Tchavolo Swing.
Håkan Ekvalls klarinett och tenor- och sopransax svävade härligt med de speciella klangtonerna från manouchegitarrerna och Jens Lindströms distinkta bas.
LinaMarie Bengtsson i världens rödaste skor bjöd på en liten dansuppvisning i I Got Rhythm och den som lyssnade noga kunde hitta både Ulla Billqvist-kända Min Soldat och Edvard Perssons Jag Är En Liten Gåsapåg Från Skåne med Håkan Ekvall i Two Sleepy People.
…och var det inte några takter I’m Dreaming Of The White Christmas i extraextraextranumret som avslutning på en fin musikalisk afton i On The Sunny Side Of The Street?! / Peter Kastensson

Share