2025.01.31 Max Lagers New Orleans Stompers

Max Lager’s New Orleans Stompers, tillbaka på Wega hos Hot House efter ett år. Revival par preference att stampa takten till.
Jag roade mig den här kvällen med att ta låt för låt med några korta kommentarer. Om ni orkar… så är här till att börja med bandet (de flesta från Göteborg): Ulf Albrektsson (UA) piano och sång, Ored Borgsund (OB) kontrabas, Lennart Carlsson (LC) trummor, Mathias Gustavsson (MG) banjo, Mikael Cinthio (MC) blockflöjt, klarinett, saxofoner, Bo Ericsson (BE) trumpet, sång, Peter Trägårdh trombon, sång. Som bjöd på detta från start till extranummer varav det mesta nog är välkänt men nytt från förra året:

#Martha – heter nog mera, men jag kommer inte på vad.
#Miss Bombilla Brown – här plockade MC fram blockflöjten för första och enda gången, lite rumblatakter.
#Sans Chemise, Sans Pantalone – MC med sin ljuva (?) franska sångröst.
#Louisiana – ”har vi inte spelat ridigare”(?) enligt PT som inledde sin trombonkarriär i Malmö på 60-talet tillsammans med bl a Rolf Sjöö trummor och Rolf Kärfve banjo, båda på plats den här kvällen.
#Monnlight and Roses – med trombonintro (PT) och mera sång av MC.
#Milk Cow Blues – UA hittade fram med sin sång bakom pianot, MC tog fram altsaxen.
#Panama Rag – trummisens (LC) favorit, skönt ljud, BE satte sordin på trumpeten.
#Kansas City – MC med altsaxen.
#Maryland, My Maryland – MC igen med både tenor och sång framför sin vintagemikrofon.
#Back Home Again, Kathleen – med irländskt ursprung från 1875, lär ha ett ursprung i violinkonsert av Mendelsohn (sant eller göteborgskt?), fin trombon PT.
#Bugle Boy March – från 20-30-40-talets trumpetare Bunk Johnsons repertoar, som fick UE att fångas av New Orlans-musiken liksom skrivaren av dessa rader med sin inspelning av Muskrat Ramble.
#Moose March – faktiskt med några takter ensam banjo (MG) och nog hördes det väl lite koskällor (LC).
#Lily of the Valley – UA sjöng och fin melodistämma med trombonen (PT).
#Careless Love – klassisk ”1800-tals ballad” (?) som blues bl a med Bessie Smith på 20-talet, här inlevelsefullt med MC-sång.
#Shake it and Break It – ”vulgärt och hårdfört” enlig presentatören, kvällens scat av MC.
#In the Upper Garden – fint komp på träblocken med vilsam trumpet med sordin av BE.
#Ting-a-Ling – lite reggae (?) över det man kallade ”bröllopsmelodi”.
#High Society – ”nu ska ni i blåset där framme som får alla applåderna och kan vila då och då få jobba som vi i kompet med varje låt, ni får själva räkna in, det gör inte jag”, sa bandleader UA. Berömt klarinettsolo av Alphonse Picou med Paul Barbarins Band början av 1900-talet. Här excellent framfört av MC.
#Smiles – heter många låter men här var det varken Benjamin Ingrosso elle Chaplin utan New Orleans Revival.
#Somebody Else – UA sång, vet jag inte så mycket om mer än att träblocken på den belysta New Orleanska stortrumman (LC) kom till heders igen.
#Sensation Rag – lär undantagslöst vara den enda låten som man har arrangerat, annars är det bara ”vi vet hur vi börjar så får vi se vad som händer”. Det lät bra inte minst från UA och man slutade – nästan – samtidigt…
#S’il vous Plait – generöst extranummer där vi uppmärksammades på det specielle slap-spelet från OB på basen som hårdgungade hela kvällen och MC:s tenosax, den här nere flitigt förekomman Lundajazzaren som göteborgarna tagit till sig.

…och har ni okat så här lång, så orkade jag den traditionellt megastora räkmackan från Mats i Wegaköket, satt som vanligt som en smäck.

PETER KASTENSSON

Ulf Albrektsson, piano och sång
Mikael Cinthio, klarinett, saxar och sång
Bo Eriksson, trumpet och sång, Peter Trägårdh, ,trombon och sång
Ored Borgsund, bas
Mathias Gustavsson, banjo, Lennart Carlsson, trummor

Share