- Anna Pauline, sång
- Jack Andersson, trumpet och lite sång
- Måns Persson, gitarr
- Lasse Lundström, bas
- Roger Berg, trummor
Det finns Hot House-kvällar –
och så finns det ANNA PAULINE!
Det finns Hot Hot House-kvällar och så finns det Hot House-kvällar. Med älskliga sångerskan Anna Pauline Andersson som sprängfyllde Wega den här fredagen. Tillsammans med pappa Jack Andersson på trumpet, Lasse Lundström kontrabas, Måns Persson gitarr och Roger Berg bakom trummorna. Kan det bli bättre?!
Anna Pauline är så oerhört brett förankrad i de flesta musiktyper. Hon bad nästan om ursäkt om hon vid ett par tillfällen gick lite utanför jazzens gränser. Som i Send Me the Pillow You Dream On, en hyllning till Dean Martin, tvåstämmig sång tillsammans med pappa Jack, grundare av klassiska gladjazz-revivalbandet Jazzin’ Jacks från Helsingborg. Eller i avslutande magnifika Non, Je Ne Regrette Rien, en sång av Charles Dumont och Michel Vaucaire, som Edit Piaf dedicerade till Franska Främlingslegionen. På perfekt franska också en annan Piaf-succé, La Vie en Rose, tillägnad Piafs stora kärlek, Marcel Cedant, boxningsvärldsmästare som omkom i en flygkrasch 1949. Plus C’est si Bon, odödliggjord av bl a Eartha Kitt.
Eftersom Anna Pauline är halvdanska genom mamma Grethe, själv musikalartist, som fanns på plats, fick vi lite på danska också. Det bjöd Anna Pauline på i legendariske Papa Bue, som hon jobbat med liksom pappa Jack, Hon Misted Den i Natt på d’Angleterre (She Had to Go and Lose It at the Astor, även gjord på svenska av Östen Warnerbring som bytte ut d’Angleterre mot Hotel Kramer). Lite danska även i Bei Mir Bist Du Schoen, då Når Du er Hos Mig.
Mera minnesvärt ur den generösa repertoaren från gårdagen som förstås också bjöd oss på ”scattande”:
En duell med formidable kontrabasisten Lasse Lundström, bara dessa två, i Honeysuckle Rose. Lasse tog också fram stråken i ännu en Eartha Kitt-hit Just an Old Fashioned Girl. Speciellt trevligt var det att återknyta bekantskapen med virtuose gitarristen Måns Persson, det var alltför längesedan, som bl a hade en fin triospelning i Henry Mancinis The Day of Wine and Roses.
Suveräne trummisen Roger Berg bjöd på ett fint intro i upptempolåten S’Wonderful (George Gershwin) och när Jack Andersson lämnade trumpeten för att sjunga The Music Goes Round and Round jobbade Roger med vispar och cymbaler.
Swinging scat i Lady Be Good med Jack och trumpeten (som också satte tonen för kvällen i Rosetta), och i Irving Berlins The Song is Ended med även Måns och Roger i framträdande roller. En vrålsnabb Boogie Blues från en av Anna Paulines favoriter, Anita O’Day, wow!
Hon har en härlig utstrålning, Anna Pauline. Utexaminerad från Malmö Musikhögskola med Master i Jazz 2012, har turnerat i Zanzibar, Tanzania och i år Kongo-Kinshasa där hon både undervisat och haft konserter. Berättar med glädje om hur barnen tagit barnvisor som Idas Sommarvisa och Här Kommer Pippi Långstrump (med Mattias Nilsson) till sig i rytmer påminnande om de afrkanska. Nästa år går färden till Zambia. Men närmast väntar en Norrlandsturné med releaser av Sisters of Jazz som för bara någon vecka sedan släppte den fantastiska CD:n The Hidden Ladies of Jazz med en bejublad konsert på Palladium.
Så det var inte precis någon ”Miss Vemsomhelst” som framträdde på Hot House. Mamma Grethe berömde också Wegas kök ”för väldigt god mat” och den schnitzel jag åt emotsade inte det uttalandet!
PETER KASTENSSON