Nanna Carling SwingBand
Snacka om publikkontakt och swing i full fart och fullt ös när ungdomarna övertog Hot House på Wega. Nanna Carling SwingBand togs emot med publikovationer som jag nog aldrig tidigare upplevt på Hot House jazzkvällar på Wega.
Namnet Carling behöver knappast någon närmare presentation! Här var det systrarna och döttrarna till multiinstrumentalisten Max, bror till nu USA-boende Gunhild – Nanna sopransax, piano och sång, Petronella trombon och Linnea banjo. Farfar Hans ”Cooling” var ett stort namn med sin kornett under min skoltid. Systrarna backades här upp av Martin Bengzon kontrabas och Oscar Fröberg trummor.
”En gång till, en gång till, en gång till” – har vi tidigare hört det från de (mest) närmare pensionärena(++!) på Hot House? Uppbackade av ungdomarna Nanna Carling SwingBand! Nä, inte jag i alla fall. Och jag har varit med några år…
Nanna med sin böjda sopransax har ett scenutspel som i mångt mycket påminner om faster Gunhild. Ingen tvekan om vilken familj hon vuxit upp med! Och hade Louis Armstrong varit en kvinna hade han sjungit som Nanna i Up the Lazy River och Basin Street Blues…
Vi fick en blandning av revival/gladjazz med Nannas egna kompositioner – inledande Since That Day och Oh it’s You och ösiga Chez Camille Rag som hon skrev i Paris. Men också en stillsam fin ballad vid pianot. Jag tror det var hyllningen till närvarande fästemannen som nyligen friat, i This Love of Mine. Berättat i det festliga mellansnacket som också hörbarligen uppskattades i den fullsatta lokalen.
Nanna hade i Clarinet Capar skrivit en hyllning till saxofonisten och inte minst klarinettisten Mattias Carlson, välkänd på Hot House. Han medverkar i en nyutgiven CD som såldes och gick åt med Nannas musik, Melodies for Two.
Petronella hade komponerat Promenade au Soleil. Linnea satt vid trummorna (Oscar vid pianot) i Sentimental Journey som hon gjorde som femåring när Nanna var 13 i debutframträdandet vid Jazzfestivalen i Stockamöllan.
Vi fick klassikern Royal Garden Blues i våldsamt tempo där Linnea med banjon, Martin med basen och Oscar vid trummorna hade framträdande solon. Linnea hade en uppmärksammad soloinsats i After You’ve Gone. Uptempo också i On the Street Where You Live med härligt trombonspel av Petronella och sång av Nanna. Gamla godbitar som That’s a Plenty, Midnight in Moscow, The Sheikh of Araby för att inte tala om allsångsförsöket i extranumret When the Saints.
Vi var många som trivdes den här kvällen. Inte minst Marianne från Näset som firade sin 80-årsdag i glada vänners lag och fick en ärlig hyllning när Nanna Carling SwingBand öste på med Happy Birthday.
Hemgång efter Mats Wega-macka med räkberget och tankar om att ”vår” musik lever fortsatt i en ny och efterlängtad generation. Som tolkar den på sitt sätt.
PETER KASTENSSON